Wednesday, December 14, 2011

**kerana si putera**


erm...bl tgk kenderaan mainan tu, rasanya umah aku ni dh jd mcm kedai mainan.aper tdknya..dh 3 bj kenderaan dh mnjadi milik faqeh.mula2, bila tgk faqeh dh boleh berjalan, aku sendiri sibuk belikan kete yang pertama untuk dia.dgn alasan, senang faqeh nak main bila duk kat laman.aku beli kete yg cukup cute tu dgn harga cm rm45 jer. faqeh sonok sangat2 dpt kete tu.cuma ms tu x pandai sgt nak main sndri.smua kena harapkan bantuan.bila dh biasa n jalan pun dh laju, makin lajula kete tu faqeh bawak.kami semua pun tmpg sonok tgk dia beraksi.

etu tntg hal kete, bl dh besar sikit, aku dan family g jalan2 kt kota bharu.smpt gak sggh mydin, sajer nak bl brg dapur.alkisahnya kat situ, faqeh berkenan lak kat sebiji motor yg comel, berwarna merah.terus dia nak. apalagi tok mi yang sememangnya sayang dan kasihkan cucu sulong ni, terus jer beli motor tu dgn hrg yg cukup2 murah.rm 15 jer..hehe.aku pun rasa x percaya. maka malam tu, impian faqeh menjadi kenyataan. awal2 naik motor tu, faqeh selalu jatuh sbb motor tu ringan sangat2.angkat ngn jari pun boleh. tapi xpe, dia x pernah serik. jatuh tu satu cabaran baginya. lama2 faqeh makin pandai.dia tolak ngan kaki dulu,pahtu bila motor dh gerak laju, trs dia angkat kaki.ader gaya mat rempit gtu..haha.motor pemberian tok mi cukup2 bernilai bagi aku wpun harganya x mahal.faqeh pun suka sangat naik motor ni.asal celik jer mata, terus naik.

bila dh makin besar n umur dh 2 thn lbh, aku tgk gaya faqeh bawak motor mcam nak kayuh bskal. aku pikir mungkin faqeh nak basikal. aku simpn niat utuk belikan basikal utk faqeh. dan sekarng, baba dah belikan sebuah basikal utk faqeh. salah satu cara memujuk sbb nak pisahkan susu.pada awalnya, xde niat nak bl bskl dl,duk meronda kt kedai cari kuda plastik utk faqeh sbb dia berebut nak yang adam punya.anak jiran depan umah. dr pg smpai ptg, aku n suami jelajah kedai, kuda tu dh xde.hbs stock kot.etu yg tukar plan beli basikal tu.aduh..kesian kat baba.nasib x luruh rambut sbb kena 'goreng' ngan gelagat faqeh..hehe.tapi perpun, kn sbrla,dh anak sorang. manja menjadi2 la.

tapi wpun dh beli basikal tu, dh bagi main kt luar, dia tetap berkenan ng kuda plastik tu.naik pening aku dibuatnya.nak x nak, aku kena cari jugak kuda tu untuk faqeh.baru x meragam.aduh..letih betul nak melayan si faqeh ni.tapi bl di fikir2, nak tergelak pun ader. dan kini aku tahu segalanya..bagaimana susah untuk menjaga dan membesarkan anak ni.begitulah susahnya umi dan abi membesarkan aku dulu...kalaula tok mi masih ader, tentu dia tergelak n sonok tgk gelagak cucu dia ni...hehe.tapi ummi ditakdirkan pergi awal, aku redha atas ketentuanNYA. AL-FAATIHAH UNTUK UMMI TERSAYANG!!!

No comments:

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...